onsdag 12 augusti 2009

Brisbane

I förrgår kväll vid 18-tiden så gick brandlarmet ombord. Ingen övning denna gång. Sprang till min brandstation ombord. Väl där förberedde vi rökdykarna. Samtidigt rapporterades på radion att incinerator-rummet var rökfyllt. Min rökdykgrupp var redo för insats först. På order av chiefen, som är brandchef ombord, så gick vi dit. Man hade tidigare startat vårat Hi-Fog system i incinerator-rummet, ett slags fastmonterat släcknings-system. Jag blev ombedd att skicka in mina rökdykare för att se om branden var släckt.

Rökdykarna gick in och sökte av och rapporterade att ingen brand syntes till. De sökte även av kringliggande utrymmen och kunde sedan återkomma ut. Det visade sig att incineratorn hade nåt läckage som gjorde att röken spred sig i rummet istället för att gå ut via skorstenen som den ska göra. Så det var alltså ingen "riktig" brand. Den här gången.

Känns alltid skönt att veta att all övning vi genomför ger resultat.

Igår ankom vi Brisbane. Jag hade inköraren, igen. Efter att vi lagt till så gick jag och lade mig och sov fram till lunch. Hade ju varit uppe halva natten. Medans jag sov så bytte de andra ett av topplocken på huvudmaskin.

Vid halv sex-tiden på eftermiddagen knallade vi iland. Eftersom vi skulle gå senare på kvällen så blev det ingen färd in till Brisbane. Det gjorde inte så mycket eftersom jag var i Brisbane förra törnen. Så vi stannade i hamnen, närmare bestämt sjömansklubben. Trevlig kväll med lite öl och mycket skitsnack. Skönt att bara komma av båten en stund. På eftermiddagen hade även vårt systerfartyg Don Carlos ankommit Brisbane. Så några från den båten träffade vi också på sjömansklubben.

Imorgon ankommer vi Port Kembla som är en liten hamnstad utanför Sydney. Tidigare låg hamnen inne i Sydney, precis bredvid det berömda operahuset. Men där skulle nya fina dyra bostäder mm byggas. Så hamnen flyttades. Lite synd.

Har planerat att gå iland där. Så kameran åker nog med och nån bild kanske slinker in här på bloggen. Den som läser får se.

2 kommentarer:

  1. Tycker du verkligen det, jag tycker det blev superojämnt. Klart jag kan stripa din stora brevlåda med, ska försöka göra klart den här lilla på något sätt nu men har inte kommit på riktigt hur.
    Läskigt med röken, tur det inte brann på riktigt. lev lite orolig när du inte bloggat eller varit in på min på ett tag. :o)

    Saknar dig, massor. Kramar!

    SvaraRadera
  2. Jag vill också gå på sjömansklubb!

    SvaraRadera